Flere års offentlig digitalisering har ikke lempet virksomhedernes byrder

Det er ikke blevet lettere at indberette til det offentlige, vurderer revisorerne i ny undersøgelse. Krav om flere oplysninger og manglende brugervenlighed blandt årsagerne til, at indberetningerne koster virksomhederne mere tid.

Over de seneste fem år har de samlede byrder ved indberetninger til det offentlige været stigende. Sådan lyder dommen fra otte ud af 10 revisorer i en ny undersøgelse fra FSR – danske revisorer.

Mens det offentlige løbende har digitaliseret en række indberetningsløsninger – eksempelvis skatteindberetninger for selskaber og indsendelse af årsrapporter – så har digitaliseringen ifølge revisorerne endnu ikke haft positiv effekt på virksomhedernes tidsforbrug, når de indberetter.

Revisorerne vurderer blandt andet, at der i dag skal indberettes flere oplysninger end tidligere. Samtidig oplever de, at virksomhederne i stort omfang har brug for hjælp til indberetningerne.

Læs den samlede undersøgelse her.